Este un topic pe care l-am abordat de câteva ori în spațiul public. În viziunea mea, definiția cea mai bună a acestui job ar fi
MANAGERUL are rolul de a lua viziunea artistului căreia îi oferă contextul potrivit pentru a deveni realizabilă, păstrând niște proporții de business în raport cu realitatea
Un lucru foarte important pe care aș vrea să-l subliniez este acela că nu există la nivel global o școală care să te învețe ce înseamnă să fii manager de artiști, ce rol are, bune practici, skill-uri potrivite pentru această meserie, etc. În România, nu există încă definită această meserie în nomenclatură, practic, cu toții învățăm din mers.
Cunoștintele unui manager de artiști nu trebuie să se limiteze doar la marketing, branding, new business, negocierea contractelor, stabilirea strategiei unui turneu în economia pieței, dezvoltarea artistului, promovare sau managementul financiar al artistului, ci trebuie să fie el însuși un vizionar pentru a putea genera un act creativ în favoarea întregului ecosistem pe care îl gestionează.
Managerul, printre altele, se ocupă de strategia de comunicare și poziționare (în sinergie cu agenția de booking, casa de discuri). Practic, preia viziunea artistului, (DA, artistul trebuie sa aibă o viziune) și aduce claritate asupra ceea ce vrea să atingă ca obiectiv personal, profesional, într-o anumită perioadă de timp.
Cum să îți alegi managerul?
Aici ar fi o discuție lungă cu multe nuanțe. Dar mă rezum la câteva atribute pe care le văd importante.
Notorietatea managerului poate să-ți deschidă uși, dar poate să și le închidă. Networking-ul pe care îl are este un asset intelectual extrem de valoros, pe lângă know-how, abilități de comunicare, un mindset business oriented, conectat la noutățile pieței și inovator. În ultimii ani, experiența mi-a arătat că ai nevoie ca manager de câteva trăsături importante: încredere, instinct, pasiune, balls și simț financiar. Mereu am pus accent pe diferența dintre deștept și inteligent. Mulți oameni sunt deștepți pentru că se documentează, citesc, asimilează informații și le trec prin propriul filtru, pe când oamenii inteligenți se nasc cu această sclipire. Din perspectivă personală, aș căuta un om creativ, un mix între deștept și inteligent emoțional. Pentru a putea rezolva o problemă, trebuie înțeleasă în profunzime și rezolvată printr-o soluție reală.
Dacă îți dorești să devii manager, sfatul meu este să începi cu orice ramură conexă a acestei industrii: promoter, asistent, event planner, etc. Este esențial să aloci timp să te dezvolți și să înveți ce presupune fiecare direcție. Vei căpăta experiență și vei avea un overview complet pe viitor. Îmi vine în minte o declarație a lui Richard Branson care a spus ”If somebody offers you an amazing opportunity and you are not sure you can do it, say YES! Then learn how to do it later!”.
Industria muzicală din România este o industrie foarte tânără care s-a conturat mai serios după căderea comunismului, vorbim despre o industrie de 30 de ani. Acest lucru mă face să mă simt responsabil față de generațiile ce vor urma, practic, toți profesioniștii de astăzi, colegi de-ai mei din domeniu, scriu istoria cu bune practici (sau nu) a acestei industrii.
Dacă ar fi să alcătuiesc un top al managerilor pe care-i apreciez și care sunt ispiraționali pentru mine, ar fi;
Jimmy Iovine – pentru parcursul incredibil de la ‘tape operator’, adică tipul care se asigură că benzile de înregistrare respectă specificațiile corecte pentru a imprima un material audio (o tehnică folosită acum mai bine de 30 ani) pentru John Lennon, ulterior a ajuns inginer de sunet pentru Bruce Springsteen, U2 și mulți altii, până la fondarea cele mai prestigioase case de discuri din anii 90′, foarte relevantă și azi – Interscope Records. Omul este o legendă, nu pot să trec ușor peste ultima lui lovitură alături de Dr. Dre – beats by Dre, un business evaluat la 3 miliarde de dolari, vândută într-un final către Apple. Cred că norocul a fost de partea lor, având în vedere că această achiziție era să fie anulată din cauza unui video postat de Tyrese Gibson din studio-ul lui Dre care confirma că zvonurile sunt adevărate, Jimmy și Dre au bătut palma cu Apple pentru 3 miliarde de dolari.
Amy Thomson – pentru viziune, bun marketeer și consecvență. În calitate de CEO al ATM Artists, pe care a fondat-o în 2004, Amy Thomson a realizat lansări record, campanii de marketing, turnee, a venit cu soluții pentru drepturi legale și drepturi de autor pentru clienți precum Kanye West, DJ Snake, Swedish House Mafia, Gorillaz sau Seal.
Thomson a dus Swedish House Mafia la Madison Square Garden, epuizând toate biletele în patru minute, urmat de turneul final care a vândut un milion de bilete într-o săptămână. Ea a încetat să mai lucreze cu trio-ul de DJ în 2018, după 14 ani. Campaniile de marketing ale lui Thomson au inclus Yeezus cu Kanye West.
Scooter Braun – pentru tenacitate și curaj. Un tip care a muncit foarte mult și care a construit un imperiu plecând de la zero. El l-a descoperit pe Justin Bieber și lui Braun i se datorează multe reușite ale unor artiști pe care-i manageriază – Ariana Grande, J Balvin sau Demi Lovato. O mișcare care a uimit industria a fost atunci când a achiziționat Big Machine în 2019 și apoi a facut un flip pe masterurile din primele șase albume Taylor Swift în Shamrock Capital. În 2020, a scos un alt as din mânecă, când a încheiat o afacere de 1 miliard de dolari prin fuziunea dintre Ithaca Holdings cu HYBE, casa de discuri a fenomenului K-pop BTS.
Sub managementul lui Scooter, Ariana Grande a devenit primul artist care a văzut debutul a trei melodii pe locul 1 la Billboard’s Hot 100 în același an, Justin Bieber a devenit cel mai tânăr artist care a câștigat opt albume numărul 1. Braun a fost inclus în lista anuală Time 100 a celor mai influenți oameni din lume.
Fără sa mai lungesc foarte mult acest subiect, i-aș menționa și pe Nick Royards [manager & creative pentru Dimitri Vegas & Like Mike, Lost Frequencies], David Lewis, Moe Shalizi [Marshmello], Troy Carter [Lady Gaga], Wassim Slaiby alias Salxo [The Weekend, Doja Cat], Max Curran și Barbara Kennedy [Claptone], Danny Rukasin și Brandon Goodman [Billie Eilish] etc.
În curând voi scrie despre ABC-ul unui manager la început de carieră și voi include și case studies. Te invit să rămâi aproape!
PS: acest conținut poate conține typos , )
© Photo by Alin Pandaru [ Pandutzu ]
Leave a Reply