Cum să-ți creezi un fanbase loial?

Cum să-ți creezi un fanbase loial?

România este țara pieselor de succes, titlurile pieselor sunt de multe ori mai cunoscute decât artiștii care le cântă. Aș putea traduce acest comportament prin a spune că avem fani de hituri, nu fani de artiști.

Fanbase-ul este piatra de temelie a carierei muzicale a fiecărui artist. Ei sunt cei care vor participa la concerte, cei care vă vor cumpăra muzica și merchandise-ul, vor spune prietenilor lor despre voi, vor aprecia, vor comenta și vor distribui postările voastre pe rețelele sociale, vor genera buzz și engagement. Nu numai că sunt cei mai importanți în ecosistemul unui artist, dar fanii pot fi convertiți într-o sursă importantă de venit.

Unele dintre sursele principale de venit pentru artiști astăzi ar fi: vânzările de albume, vânzările de bilete, vânzările de produse ca extensie a propriului brand, veniturile din streaming și contractele de imagine. Baza de fani a unui artist poate fi, de asemenea, o unitate de măsură a succesului sau a poziționării artistului în industrie, într-o anumită etapă din cariera sa. Scopul fiecărui artist este de a converti cât mai mulți fani către brandul său cu ajutorul muzicii și a tuturor strategiilor de marketing care definesc brandul.

Primul pas neoficial, pasul 0, este crucial, esențial: muzica ta trebuie să fie bună. Dacă nu este bună, te afli pe o bandă de alergare care nu duce nicăieri. Pentru a avea un feedback onest, nu-ți întreba doar prietenii. Cântă-ți muzica la concerte și vezi cum reacționează oamenii. Concertele sunt un barometru grozav pentru modul în care oamenii primesc muzica și poți lua pulsul în mod direct. Dacă vrei să construiești un fanbase puternic, trebuie să aloci timp și efort pentru a scrie și înregistra muzică de calitate.

Uneori artistul, producătorul și songwriter-ul (depinde de caz) tind să treacă peste acest proces într-o grabă de a găsi următorul single. Scriu rapid câteva melodii care nu sunt bine gândite și înregistrează piese cheesy, care se transformă în ‚fast junk music’ și nu vor mai fi ascultate peste 8/12 luni. Cred că cel mai mare challenge al creatorilor de artă în genere este să aducă publicului ceva care se va consuma mereu, să devină evergreen.

How to create a hit song?
Trying to connect an #idea to an #emotion.
Music is not only about B2B or business to consumer B2C
Music is about human to human H2H
literally not theoretically.

Aceste tipologii de artiști consideră că, atâta timp cât urmează trucurile de marketing adecvate, muzica pe care o lansează nu contează. Greșit! La sfârșitul zilei, succesul în industria muzicală se rezumă în continuare la muzica pe care trebuie să o împărtășești lumii.

Mai jos voi enumera cei mai importanți pași pe care trebuie să-i faci pentru a-ți crea un fanbase loial din punctul meu de vedere:

Creează muzică bună, fii original! Ai o viziune clară

Există două tipuri de companii: cele care inovează și cele care copiază. Care crezi ca va dispărea prima? Este foarte important să ai o viziune clară în ceea ce privește cariera ta. Unde te vezi în următorii doi ani? Dar peste cinci? Fă tot ce ține de tine să nu fii un ‚copy-cat al industriei’. Dacă ești original, nimeni nu-ți poate contesta acțiunile, produsul, pentru că nu au proiecte cu care te pot compara. Fă-ți timp să te gândești la muzica ta, la ce gen te încadrezi și cum ar arăta fanul tău, creează-ți un ‚fan avatar’ ideal.
Citește studiul de caz să vezi ce am făcut eu pentru un artist la început de carieră.

Cunoaște-ți nișa! Targetează-ți piața!

Caută-ți locul în piață. Dacă intenționezi să construiești un fanbase de ascultători care îți apreciază muzica, trebuie să vizezi segmente de public cu potențial. Află cum să-i identifici și apoi să vizezi cu atenție piața, astfel încât să ajungi în fața oamenilor care doresc să te asculte. Nu predica la biserica greșită. Într-adevăr, va fi greu, dar te va ajuta să crești în mod organic baza de fani cu o conversie consistentă.

Creează un brand memorabil!

Odată ce îți cunoști nișa și înțelegi în ce gen te încadrezi, poți începe să construiești un brand în jurul muzicii tale – ‚sonic branding’ care îi va atrage pe viitorii tăi fani. Marketingul este o bătălie a percepțiilor, nu a produsului în sine.

Golan este un exemplu de act care a folosit un branding unic pentru a construi o bază de fani loială. În primii doi ani cred că aveau apariții peste media artiștilor din mainstream. Cred că te loveai de ei în toate festivalurile și petrecerile rave, alternative din acel moment. Foarte important în această ecuație este publicul fidel pe care l-au construit în jurul brandului.
Piesele lor în digital nu depășeau ordinul zecilor de mii de ascultări, însă conversia era absolut fantastică: sold out pe locații de mii de oameni. Unul dintre cele mai mari succese ale unui proiect de nișă a fost momentul în care au anunțat sold-out la Arenele Romane pentru concertul Golan Symphonic, unde au fost peste 5.000 de plătitori de bilete. Trebuie să menționez turneul din Europa ca opening act pentru Parov Stelar. De cadrul acestui turneu, proiectul Golan au convertit de la un brand cu expunere mare, cu un public mai coagulat către propriul brand.
Muzica este ca orice alt produs: o mare parte din atracția publicului este imaginea atașată acestuia. Oamenii vor să urmeze proiecte cu care se identifică și artiști care ies în evidență din zgomot.
Deci, ia în considerare ce imagine și ce idealuri, concepte să îți susțină muzica odată ce începi să o comercializezi.

Studiază-ți concurența!

Trebuie să-ți înțelegi concurența. O modalitate de a face acest lucru este să studiezi pe cineva care a explodat pe rețelele de socializare și să-ți dai seama de lucrurile pe care le-a făcut corect și să le emulezi. Reține, de asemenea, lucrurile pe care nu le-a făcut, astfel încât să îți poți dezvolta propriul avantaj competitiv și unicitate.
Pentru început, blochează-ți platformele de social media cu numele brandului tău. Cele mai importante sunt: TikTok, Instagram, Facebook, YouTube și Discord. Nu trebuie să fii pe fiecare platformă, de fapt, este aproape mai bine să ai câteva platforme de social media foarte puternice, decât o grămadă care nu sunt niciodată actualizate. Apoi, asigură-te că muzica ta este pe toate platformele de streaming cu ajutorul unui agregator digital, cum ar fi DistroKid, CD Baby, Tunecore.

Îți las un link cu specialistul SEO Neil Patel, are câteva idei bune despre construirea unei prezențe în online prin intermediul rețelelor sociale. Deși nu este vorba direct despre industria muzicală, sfaturile sunt valoroase indiferent de industria în care activezi.

Stabilește obiective măsurabile

 Trecerea de la 0 la 100 de urmăritori pe Instagram în 30 de zile este un obiectiv foarte specific, măsurabil, care te poate motiva. Îți poți gestiona progresul și poți ajusta imediat strategia de content dacă nu dă randament. Acesta este un exemplu de obiectiv bun, măsurabil. Stabilește o strategie inteligentă prin cuvinte cheie și adoptă un atribut al brandului tău #hashtag

Postează conținut relevant! Fii consistent!

 Nu arunca doar conținut pe rețelele sociale doar să cerșești atenție. Asigură-te că aduce un beneficiu celor care te urmăresc: îi distrează, îi educă etc. De asemenea, folosește grafică și videoclipuri de înaltă calitate. De exemplu, pe Instagram am observat că poți avea o conversie mai bună dacă poza ta este transformată în video. Atenție, conținutul rămâne identic, doar formatul se schimbă din jpeg în video.
Răspunsul este relativ simplu: fanii nefidelizați văd conținutul, se opresc câteva secunde, apoi merg mai departe. Printr-o poză, nu poți cuantifica acele secunde, dar dacă transformi poza în video, acele secunde se transformă în vizualizare pe același conținut. Here you go! Ce percepție ai avea despre o poză cu 1000 de aprecieri și aceeași poză (format video) cu 10.000 de views pe același flux de oameni?

Acest lucru le oferă un motiv să revină în continuare pe canalele tale de socializare pentru a descoperi care este cea mai recentă postare a ta și ‚what’s in it for them’. De asemenea, creează o oportunitate pentru fanii actuali de a reposta conținutul, determinând mai mulți oameni să vă descopere muzica cu costuri aproape zero.

 Fii sincer! Don’t oversell 

Este important pe rețelele de socializare să te arăți că ești o ființă umană reală, nu cineva care caută să devină celebru cât de curând. Trebuie să le arăți oamenilor pe cineva cu care se pot conecta și cu care pot empatiza. Făcând asta, vei crea o bază de fani de care îți pasă și căreia îi pasă de tine. Cu cât creezi mai multe relații autentice cu oamenii, cu atât îți asiguri succesul pe termen lung.

Nu încerca să fii ceva ce nu ești și nu îți crea o imagine care nu te reprezintă. Generațiile de azi sunt native cu tehnologia, le este foarte ușor să te radiografieze în digital și să-ți găsească defectele. Primul argument și cel mai important este acela că sinceritatea este dezarmantă. Dacă îți recunoști un defect, fanii îți vor atribui o calitate. Ce vreau să spun este că trebuie să admiți mai întâi un defect pe care să-l transformi mai apoi în calitate.

Interacționează cu fanii

Trebuie să răspunzi la fiecare comentariu/cât mai multe comentarii, să le mulțumești pentru sprijinul acordat, să-i întrebi ce vor să vadă de la tine în continuare. De asemenea, trebuie să încercați să începeți o conversație cu alte persoane din bule diferite, pe domenii diferite, postând și pe rețelele lor de socializare. Dacă nu vorbești, nu construiești.
Succesul în industrie nu se măsoară în câți followers ai, ci mai degrabă în construirea unei baze de fani care îți este loială și dedicată.Când trupele își fac timp să interacționeze cu fanii și să-și arate aprecierea, face o diferență enormă. Acest lucru te poate diferenția cu adevărat de alți artiști și poate oferi oamenilor un motiv să te urmeze, dincolo de muzică.

E-mail marketing

Construirea unei baze de fani este inutilă dacă nu poți să-ți folosești acești fani într-un mod convenabil și ușor. Odată cu creșterea rețelelor sociale, oamenii au început să treacă cu vederea importanța listelor de e-mail.
Cu toate acestea, în 2022, limitările rețelelor sociale, cum ar fi algoritmii și filtrele, creează o barieră între tine și fanii tăi. Prin urmare, e-mailul rămâne una dintre cele mai directe modalități de a-ți spune fanilor despre promoțiile, lansările, concertele și concursurile viitoare. Din acest motiv, pe măsură ce vă construiți baza de fani, creați o campanie de abonare newsletter pentru fani. Odată ce aveți e-mailurile, nu le trimiteți spam în mod constant, așa cum ați face-o pe rețelele sociale. Creează un spațiu intim, accesibil, direct între tine și fani.

Creează ambasadori. Super-fani

Poți face asta, oferindu-le ceva deosebit, special pentru câțiva dintre cei mai mari fani ai tăi. Poate fi acces în backstage, lasă-i să urce pe scenă și să se joace cu tine, sau sună-i, trimite-le content exclusiv sau mesaj de ziua lor de naștere.. Acest lucru poate transforma fanii în evangheliști care vor răspândi vestea și te vor ajuta să îți crești fanbase-ul.
Îmi aduc aminte de o campanie pe care am vrut să o integrez în primul turneu susținut de un DJ in România – X Tour cu Andrew Dum în 2018.

Am avut un volum limitat de CD-uri promoționale, numerotate. La final de turneu am vrut să extragem 5 numere pe care le anunțam pe contul artistului de socializare. Cei care ne trimiteau dovada cu numărul de pe CD primea un gig private pentru el și cei mai buni prieteni într-un cadru restrâns pe costurile noastre. Din păcate, nu am reușit să o mai facem, pentru că eram one man show pentru artist. Concept, bugetare, planificare, parteneriate media etc. Turneul a fost de succes, l-am finalizat cu 3 gig-uri în Dubai.

Colaborare. Convertește din fanbase-ul altor artiști către brandul tău

La fel cum se susțin artiștii la concerte, trupele mai mari cooptează trupe mai mici care să le cânte în deschidere, win-win. În același mod, trebuie să faci cross pe feat-uri cu alți artiști. O nouă piesă muzicală este o altă modalitate strategică de a te expune fanilor unei alte trupe. Colaborarea cu alți artiști aduce expunere și muzica în fața publicului lor. Colaborarea cu alți artiști nu numai că îți aduce numele în fața fanilor cărora le place muzica similară cu a ta, dar este și o susținere a celuilalt artist că le place stilul tău și te respectă ca act artistic.

Stay humble!

 Odată ce începi să conturezi un nucleu de fani, în orice măsură, este esențial să nu uiți ce ai făcut pentru a construi acea bază până în acel moment. Când succesul te va lovi, începi să devii leneș și prea încrezător. Din păcate, acest lucru are de obicei efectul opus și, în cel mai rău caz, poate face ca fanii să uite de tine. Pentru a-ți menține baza de fani și pentru a continua să crești, trebuie să îți amintești valorile și tacticile folosite pentru a ajunge la acel punct. Deci, chiar și după succes, ar trebui să continui să postezi conținut valoros, să faci muzică strong, cu substanță și, mai presus de orice, să nu te comporți niciodată ca și cum nu ți-ar păsa de fani. De regulă, cu cât crește un artist, cresc și așteptările din partea fanilor de a avea conținut de calitate în mod constant.

Construcția înseamnă răbdare!

Roma nu a fost construită într-o zi și, în același mod, nicio bază de fani nu s-a format peste noapte. Nu fiecare postare pe care o faci va avea super engagement și reacții din partea fanilor. În același mod, sunt artiști care nu au aceeași pondere din online in offline și viceversa. Sunt trupe cu 15k urmăritori care fac sold-out la Arenele Romane (6.000 bilete) și artiști cu zeci de mii de urmăritori care nu reușesc să strângă 700 de fani la un loc.


Noțiunea de personalitate publică vs vedete de carton.

Un fanbase este format din fanii unei personalități publice. Nu mi-am propus să dau o definiţie, ci să accedem la sensurile acestei noţiuni, inventariind trăsăturile caracteristice unui individ cu un asemenea statut.
În accepțiunea mea, există o diferență definitorie dintre o personalitate publică și un individ(ă) promovată de mass-media, cu scop comercial și strategic pentru un anumit segment de populație, de cele mai multe ori fără să se mai țină cont de integritate, valori, etc.

Mihai Curelaru, doctor în psihologie, a scris într-o lucrare pe care am citit-o recent, câteva caracteristici posibile care ar defini sintagma unei personalități publice:

▹ Are o parte a vieţii (existenţei, activităţii) sale accesibilă publicului larg;
▹ Este o construcţie socială prin excelenţă;
▹ Are o imagine promovată de mass-media;
▹ Are un grup de susţinători, promotori, aderenţi;
▹ Este subiect de discuţie, dezbatere publică;
▹ Este purtătoarea unor modele comportamentale (artist, de exemplu);
▹ Este propagatoarea unor opinii cu impact puternic social.


Concluzii
Care este cel mai bun mod pentru un artist să-și dezvolte și să își crească baza de fani în mod organic? Prin consistență!

Consecvență în comunicare
Piese și merchandise lansate în mod constant
Conectare permanentă cu brandul tău

Sistemul nu este creat ca tu să lansezi o melodie nouă o dată la 6 luni. Sistemul este făcut ca tu să vii în mod constant cu muzică. Industria a evoluat, s-a transformat. Acum un deceniu, dacă aveai două piese în top 7 difuzări pe radio și TV în cele două anotimpuri de lansări, respectiv: primavară–vară și toamnă-iarnă, aveai concerte un an întreg. Astăzi s-a redus acel timeframe la 1,5 – 2 luni. Volumul de muzică a crescut foarte mult, la fel și calitatea conținutului. Este o concurență mare și o provocare să te menții relevant pentru un fanbase care nu are o cultură și nici apetența de a descoperi mai multe despre artist, dincolo de muzică.

România este țara pieselor de succes, titlurile pieselor sunt de multe ori mai cunoscute decât artiștii care le cântă. Aș putea traduce acest comportament prin a spune că avem fani de hituri, nu fani de artiști. Ai putea spune că generalizez și că lucrurile s-au mai schimbat. Categoric, este o exprimare plastică drept răspuns pentru un comportament al unu anumit tip de consumator superficial.
A&R’ii, management-ul, casele de discuri trebuie să se focuseze pe construcția în jurul artistului, nu în jurul pieselor.

PS: acest conținut poate conține typos , )
© Photo by Mirko Ilic Corp

Leave a Reply

Your email address will not be published.