Top cei mai folosiți termeni în industria muzicală

bogdan nita, artist booking & advisor

Music Business key terms

 Este destul de greu să fii muzician independent fără să te pierzi în jargonul și termenii specifici de business folosiți în industria muzicală. Și pentru că este o industrie în continuă ascensiune și schimbare, știu că poate fi greu să ții pasul.  

Ca atare, indiferent dacă ești compozitor, producător, manager, marketeer, promoter sau tipul din spatele scenei care bate la tobe, I’ve got you! Acest dicționar de termeni specifici ai industriei muzicale te va ajuta să înțelegi limbajul și va dispersa barierele conversaționale. 

 

360 DEAL 
Ca un răspuns la scăderea profiturilor din vânzările de discuri, casele de discuri au creionat acest concept „360 Deal”, în care primesc un procent din toate fluxurile de venituri ale artistului: merchandising, publishing, turnee. Compania se obligă să ofere în totalitate sau parțial servicii precum: suport financiar în formă de avansuri pentru înregistrarea/producția albumului, suport financiar/tehnic/logistic pentru concerte și turnee, publishing, distribuție, parteneriate,  marketing și PR, iar în schimb artistul se obligă să ofere drepturile sale conexe/de autor. Artistul sau trupa astfel câştigă profit în baza unui procent determinat în contract (royalty), din mai multe surse de venit, nu doar vânzările clasice de albume.


A&R
Probabil cel mai cunoscut acronim muzical al industriei, dar câți dintre noi știm de fapt ce înseamnă?
A&R – care înseamnă artist și repertoriu – este divizia unei case de discuri care este responsabilă pentru descoperirea și semnarea unor noi talente, oferirea unei direcții artistice a acestora, potrivirea artiștilor cu producătorii și facilitarea relației dintre artist și casa de discuri. Dar termenul s-a extins considerabil în „noua” era a industriei muzicale. Astăzi, acești A&R se pot ocupa de sesiuni de songwriting unde mai mulți producători, songwriteri, beat-makeri, autori, instrumentiști, participă activ în procesul de creație a unor piese, opere noi.


AVANS RECUPERABIL
Odată ce au fost semnați, artiștii primesc adesea o sumă de bani sub formă de împrumut de la casa de discuri cunoscută sub numele de „avans recuperabil”. Ulterior, casa de discuri recuperează acești bani colectând redevențele generate de artiștii lor – artiștii înșiși nu vor primi niciun profit sau va fi un procent mic din profit, până când avansul este plătit, recuperat integral.


CONTRACT DE EDITARE
Un contract oferit de un editor unui compozitor. Editorul plătește compozitorului o sumă de bani săptămânală sau lunară, numită draw sau remiză. Songwriterul este de acord să atribuie editorului jumătate din orice venit viitor pe care îl obțin cântecele sale.
Din punctul meu de vedere, labelul sau editorul se comportă precum o bancă sau investitor. Practic, autorul accesează în prezent o resursă pe care nu o are (avansul), reușește să se bucure de beneficii viitoare în prezent, iar editorul poate acoperi această nevoie, în schimbul unui procent din veniturile totale pe care le generează autorul din căntece.


PUBLISHER
Editorii se concentrează pe gestionarea unei compoziții și/sau compozitor pentru a se asigura că sunt licențiați, înregistrați și că redevențele câștigate sunt plătite. De asemenea, se pot implica în dezvoltarea și promovarea unei piese. În timp ce o casă de discuri este de acord să acorde licență pentru o anumită perioadă de timp pentru a o vinde ca produs fizic sau digital, un editor controlează drepturile de autor asupra acelor lucrări pe perpetuitate, cu excepția cazului în care artistul își anulează acordul. Editorii gestionează toate tranzacțiile financiare referitoare la reproducerea versurilor, versiunile de copertă, eșantionarea și acordarea de licențe către terți (cum ar fi filme și reclame) a operei artiștilor lor.


DREPTURILE DE AUTOR / ROYALITIES
Dreptul de autor este un drept legal (vezi legea drepturilor de autor 8/1996) prin care creatorii pretind dreptul de proprietate asupra materialului lor original, astfel încât alții să nu le fure sau să profite în mod fraudulos de pe urma versurilor sau a muzicii lor. Simplificat, poate înseamna și veniturile plătite compozitorului și editorului pentru utilizarea unui cântec (royalities) ──  Pe scurt, banii dați unui deținător al drepturilor de autor în schimbul permisiunii de a-i folosi muzica.


SINGLE SONG AGREEMENT
Un contract între un editor și un compozitor pentru o singură melodie. Poate să nu implice bani pentru songwriter sau o plată mică, cum ar fi acoperirea costului unui demo.


SONG EVALUATION
Feedback constructiv de la un profesionist din industrie sau alt compozitor. Este o practică din ce în ce mai întâlnită și în România. De cele mai multe ori această evaluare avea altă monedă de schimb pentru cei care aveau nevoie de acest feedback.


RADIO PLUGGER
Este acea persoană (lobist) sau A&R care se ocupă cu prezentarea și negocierea unui cântec în spațiul limitat de difuzare pe care playlist managerii unui post de radio trebuie să-l ocupe cu hituri existente sau cu un potențial vizibil.


HOOK
Partea „atrăgătoare” a unui cântec care îi face pe oameni să vrea să o audă/să o cânte în mod repetat. Hook-ul poate fi liric sau muzical. Cel mai adesea este titlul cântecului și este de obicei repetat frecvent pe parcursul cântecului.


AGGREGATOR ( DISTRIBUITOR DIGITAL)
Este o companie care vă ajută să vă distribuiți muzica pe platforme de streaming precum YouTube, Spotify, Itunes, Deezer, Zonga, etc.


DOOR SPLIT DEAL
O înțelegere de tip door-split este un aranjament financiar între un venue (club) și interpret (artist), în care muzicianul nu primește un fee garantat ​​pentru a cânta, dar primește un procent din profitul generat din vânzarea biletelor.
Ofertele „door-split” sunt de obicei oferite artiștilor independenți cu mai puțină experiență, în timp ce artiștii consacrati vor primi un flat fee (un onorariu garantat) negociat în prealabil.


SESSION
O sesiune de înregistrare la un studio profesionist organizat de cele mai multe ori de A&R sau manageri cu producători, song-writeri, textieri, instrumentiști – pentru a compune cântece pentru artiști din portofoliu sau pentru a le pitch-ui (vinde) unor artiști cu notorietate.


SYNC / SINCRONIZARE
O licență de sincronizare (synchronisation) este o licență acordată de proprietarul dreptului de autor al unei piese muzicale, pentru ca aceasta să fie plasată în diferite tipuri de medii, cum ar fi cinema, televiziune sau publicitate. De exemplu, companiile de producție trebuie să achiziționeze „licența de sincronizare” a unei melodii înainte de a o putea plasa legal în filmul lor, reclama, etc.


WINDOWING
Windowing-ul este o tehnică de vânzare concepută pentru a crește profiturile realizate pe lansarea inițială a unui album sau single. Windowing, în industria muzicală, se referă la muzică nouă care este lansată exclusiv pe un anumit canal: radio, descărcare digitală sau înregistrare fizică, înainte de a fi disponibilă pe toate platformele.


MANAGER DE ARTIST

Managerii de artiști (am scris un articol despre asta) sunt acei oameni care ghidează carierele muzicienilor pe care îi reprezintă. Este datoria lor să se coordoneze cu promotorii, locațiile, PR-ii, impresarii și casele de discuri pentru a obține cele mai bune rezultate în beneficiul artiștilor pe care-i reprezintă. Funcția principală a unui manager de artiști este de a aduce un progres simțitor într-o perioada determinată de timp în cariera muzicienilor lor și identificarea unor oportunități  și contracte de imagine potrivite cu valorile artistului.


TALENT AGENT / IMPRESAR 

Un talent agent, cunoscut și sub numele de booking agent (impresar)  sunt acei oameni care identifică potențialele job-uri și le intermediază, negociază în numele artistului – mai multe poți citi în articolul – ‘Rolul unui booking agent


MENTORING / ADVISOR 

Este acel profesionist cu o expertiză vastă în industria muzicală căreia îi poți cere sfaturi, feedback și expertiză despre anumite situații legate de showbizz, entertainment etc. Mentoratul sau consilierul este o relație pe termen lung care răspunde unei nevoi de dezvoltare, ajută la dezvoltarea potențialului deplin și aduce beneficii tuturor partenerilor, mentorului, artistului și întregii echipe.


PERSONAL MANAGER 

Un manager personal din industria muzicală lucrează în numele unui compozitor, al unui artist sau influencer pentru a se ocupa de aproape fiecare aspect al vieții lor – atât personal, cât și profesional – și acționează ca un ghid pentru cariera lor. Managerul personal ar putea căuta oportunități profesionale pentru artistul sau creatorul de conținut, îi poate ajuta în luarea deciziilor, le poate supraveghea programul de zi cu zi și îi poate reprezenta în negocieri.


TOUR MANAGER

În România este o interpretare greșită a acestui termen de tour manager sau TM – sarcina lor este să se asigure că totul decurge fără probleme, ceea ce înseamnă de obicei planificarea turneului, coordonarea cu locațiile, gestionarea banilor, facilitarea interacțiunilor cu media, coordonarea route managerilor (șoferi) etc.


TOUR MERCHANDISING

Merchandisingul în turneu se referă la extensia de brand aplicată pe unele produse ‘collectible’ (tricouri, cd-uri, sepci, vinyl-uri, brelocuri, etc) puse spre comercializare într-un spațiu special amenajat în cadrul unui concert.


ROUTE MANAGER

Șofer profesionist, cu anumite cunoștințe despre particularități ale artistului, sarcina lor principală este de a planifica cele mai eficiente rute din punctul (A) de plecare până la concertul (punctul B) pe care trebuie să-l susțină artistul. Printre altele, route managerul menține legătura cu organizatorii, promoterii sau managerii locațiilor despre detalii de logistică și acomodare.


GIG 

Concert, reprezentație artistică.


GIMMICK
Concert, reprezentație artistică neanunțată public în prealabil. Concert surpriză


SHOWCASE
Un eveniment organizat pentru a prezenta un act artistic la început de carieră, în curs de dezvoltare – A&R, talent agent, manageri, promoteri (în speranța de a fi semnat) sau pentru a fi contractat la evenimente ‘fit in’.


CAG 

Comision de agent, agenție sau intermediar.


FLAT FEE / DYNAMIC FEE

Onorariu fix și onorariu dinamic în funcție de capacitatea sălii și prețul biletului.


PER DIEM 

Diurnă, sau P.D, este o expresie latină care înseamnă „pe zi” și este o indemnizație sau o plată făcută pentru fiecare zi – de obicei atunci când un artist este în turneu.


EPK 

Electronic press kit. Prescurtare pentru „kit de presă electronic”. Aceasta este doar o versiune online  a materialului publicitar al unui artist: biografie, poze, filmări promoționale, știri, etc.


PA (AUDIO)  

(Public Address System) Un sistem de amplificare a sunetului care cuprinde un microfon, amplificator și difuzoare. Sistemele PA sunt utilizate pe scară largă în săli de spectacol, cluburi și arene.


NFT

Non-Fungible Token – Un simbol pentru ceva care nu există fizic în lumea reală. Un NFT vă oferă dreptul de proprietate asupra conținutului digital, oferind o înregistrare a proprietății folosind tehnologia „blockchain”. NFT utilizează active cripto (monedă virtuală), cum ar fi Bitcoin, pentru a furniza un certificat de proprietate asupra conținutului care nu poate fi duplicat. Gândiți-vă la asta ca la un certificat digital de autenticitate. NFT-urile fac posibilă adăugarea de valoare lucrurilor care există pe internet.


PR

Deși uneori este folosit ca acronim pentru „comunicat de presă” (press release), utilizarea acestui termen înseamnă de obicei un agent de relații publice. Ei sunt responsabili pentru prezența și acoperirea unui artist în presă și pentru modul în care imaginea lor este dezvoltată și portretizată.


BRANDING

Brandul este suma tuturor percepțiilor consumatorilor, a experiențelor, este fața, personalitatea și valorile pe care le ai ca business. Liantul dintre muzică și auditoriu sau ceva mai simplificat: luați-vă trupa, muzica și imaginea și creați ceva unic și care poate fi sellable (vândut).


SONIC BRANDING

Altfel cunoscut sub numele de „sound branding”, brandingul sonic se referă la ‘sunetul’ specific al unui artist. Mai exact, spre deosebire de brandingul audio care se referă la toate zgomotele pe care le creează un anume bramd, brandingul sonic se referă la crearea unui singur jingle sau „logo sonic” care se identifică rapid cu artistul respectiv.


PROMOTER 

Promotorii de concerte organizează și prezintă evenimente de muzică live, ocupându-se de orice:de la rezervarea datelor cu artiștii, prospecția sălilor de spectacole, până la stabilirea prețurilor biletelor și marketingul spectacolului pentru un procent din vânzarea biletelor. Este un calcul de business cu risc asumat.


BREAK-EVEN POINT

Break-even sau pragul de rentabilitate, este punctul în care costul total și venitul total sunt egale, ceea ce înseamnă că nu există nicio pierdere sau câștig în urma evenimentului / concertului organizat. Cu alte cuvinte, ai atins nivelul de producție la care costurile de producție sunt egale cu veniturile încasate pentru respectivul concert.


TECH SPEC 

Tech spec – prescurtare pentru „specificații tehnice”. Un loc sau un promoter solicită de obicei o specificație tehnică, astfel încât să poată amenaja în mod corespunzător scena pentru o trupă și să se asigure că toate nevoile tehnice ale trupei pot fi îndeplinite.

 

ADMAT
AD MAT – este o abreviere pentru ‘Advertising Material’ – material publicitar sau material de promo. Se folosește de obicei o derivare a afișului turneului pe care îl susține artistul. În loc să fie listate toate datele turneului, afișul are spațiu gol pentru ca locația să poată scrie informațiile proprii.


TECHNICAL RIDER 

Riderul tehnic este numele dat unui document ce conține informațiile tehnice pe care un artist ar trebui să le aibă in EPK pentru a le furniza unui club, promoter, stage manager sau inginer de sunet înainte de a semna un contract pentru un performance.


ACCOMMODATION RIDER 

Un rider de acomodare este acel document parte integrată a unui contract ce conține informațiile de acomodare (cazare, masă, protocol etc) pe care un artist le cere la un eveniment.

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.